Невероятни сблъсъци: човек срещу машина

  • Pin It
  • Digg
  • Pin It

chovek-vs-mashina

Борбата за надмощие между човека и машината е известна още от индустриалната революция. Човеците са склонни да се гордеят със своята интелигентност като вид. Не малка част от човешката находчивост е насочена към проектирането на устройства, които могат да направят  изпълнението на задачите по-лесно и ефективно.

В хода на техническата еволюция, обаче, не веднъж сме си задавали въпросът, дали машините са по-добри и по-способни от хората. Няма съмнение, че компютрите са в състояние да правят милиарди сложни изчисления в една малка част от времето, докато на нас ще ни отнеме доста по-дълго да решим само едно уравнение. Компютрите могат да съхраняват много повече информация на твърдия си диск, отколкото можем да намерим в цяла библиотека.

Предизвикателството за компютърните специалисти е да намират решения на игри, както, ако те бяха математически задачи. Това включва определяне на перфектната стратегия да играеш дадена игра, така че  да няма никакви грешки от страна на компютъра.

Количеството на време и усилия, което отнема да се установи успешна стратегия за играене, зависи от сложността на самата игра. Компютърните учени са открили печеливши ходове за някои игри, но други все още остават неуловими. Ще разгледаме пет невероятни съревнования между хора и компютри, където се изпитват качества като находчивост, интелигентност и изобретателност. Ще разберете и колко далече е стигнала компютърната наука през последните няколко десетилетия.

 

BKG 9.8 срещу Луиджи Вила 

През юни 1979 година компютърният програмист и играч на шах Ханс Берлинър наблюдавал мачът между неговата електронна игра на табла и световния шампион Луиджи Вила. Компютърът побеждава с резултат 7:1. Това е била една забележителна победа – за първи път компютърна игра побеждава човек в игра на табла.

Таблата е игра на стратегия и шанс. Хвърлянето на заровете може да превърне непосредственото поражение в победа. Това е, което се случва между Вила и BKG 9.8. Хората, които са анализирали играта казват, че Вила е бил по-добрият играч, но BKG 9.8 се е възползвал от няколко щастливи зара.

Все пак, победата отбелязва повратна точка в компютърната интелигентност. Берлинър обяснява, че неговата програма не се осланя на база данни на ходовете. Вместо това, тя анализира позицията на фигурите на дъската и оценява рисковете и ползите от движението на всяка фигура, преди правенето на окончателното решение. По-късните игри на табла стават все по-опитни и находчиви срещу човешките опоненти.

 

Chinook срещу Марион Тинслей

 

Докато някои хора може да считат пуловете за немия братовчед на шаха, играта изисква стратегически и тактически подход. Най-вероятно малко са тези, които го знаят по-добре от Марион Тинслей, световен шампион от 1955 до 1992 година.

Между 1955 и 1992 г. играчът губи само 5 игри. През август 1992 година той се съгласява да се изправи срещу нов опонент, наречен Chinook.

Chinook започва като проект през 1989 година. Воден от Джонатън Шефър, Паул Лу и Мартин Брайънт, проектът отнема повече от десетилетие. Мачът срещу Тинсли през 1992 година, бележи ранен опит да се съпостави електронния интелект срещу шампион от плът и кръв.

Първите серии на мача са били печеливши за Тинсли. Той излиза победител, разбивайки Chinook четири игри на две и 33 равенства, Тинсли се наслаждавал на предизвикателството и се съгласил на нов реванш през 1994 година. След няколко равенства, Тинсли се оттегля от мача поради здравословни причини.

Chinook в следващите години продължава да играе и разбива други играчи, като например Дон Лафърти. През 2007 година разработчиците съобщиха, че са открили стратегия на играта – перфектната игра от двете страни винаги ще води до равенство.

 

Deep Blue срещу Гари Каспаров

 

През 1996 година се състоя една от най-добрите игри между човек и машина на всички времена: Deep Blue на IBM срещу Гранд Мастъра по шах Гари Каспаров. Каспаров не за първи път се изправя срещу компютърен опонент. През 1985 година той взе участие в изложение, където игра срещу 32 компютъра едновременно. Тогава Каспаров печели уверено играта.

Състезанието през 1996 г. се състои от шест мача. Deep Blue печели първата игра, но Каспаров печели втората. Следващите две игри завършват с равенство. Накрая Каспаров побеждава.

Година по-късно Каспаров отново се среща със стария си противник. Новата версия на компютърната програма е много по-добра и мощна. Deep Blue печели реванша и става първата компютърна игра, която бие световен шампион по шах.

От този момент нататък електронният шах става все по-опитен. Според рейтинговата система на Federation Internationale des Echecs (FIDE), Гари Каспаров държи най-високия рейтинг за човешките играчи с 2.851. Но сега компютърната игра по шах, наречена Rybka, има приблизителен резултат над 3000 точки, в зависимост от хардуера, на който е базирана.

 

Quackle срещу  Дейвид Бойс

Това се случва в Торонто, Канада през 2007 година, когато компютърната програма, наречена Quackle, побеждава бившия световен шампион  по скрабъл Дейвид Бойс.

Чрез изграждането на огромна база от думи, компютърните програмисти могат да създадат ефективни опоненти. Quackle сканира таблото за потенциални думи, а понякога съчетава думи по необикновен начин. Дейвид Бойс пренебрегва загубата, заявявайки, че е по-добре да бъдеш човек, отколкото машина.

Quackle  е безплатна скрабъл програма и може да се свали от официалната страница.

 

MoGoTW срещу Каталин Тарану

Go е игра, с която традиционно компютрите имат проблем. Тя представлява дъска, където са разположени вертикално и хоризонтално 9 на 9 или 19 на 19 линии. Според правилата един срещу друг  се изправят двама опоненти в опит да контролират по-голяма територия, използвайки бели и черни камъни. Играчът, който държи черния камък е пръв, поставяйки го в пресечна точка на линиите на мрежата. Играчът с белите камъни е втори. Двамата играчи се опитват да завладеят повече територия, заграждайки опонента си със своите камъни.

Компютрите трудно се справят с тази игра. За разлика от шаха и пуловете, Go става по-сложна, колкото по-дълго продължи играта.

Но през юли 2010 г. програмата MoGoTW се задвижва без проблем на супер компютъра Cray XT4/XT5. Играта разбива професионалния играч Каталин Тарану.

 

Екипът на Ardes.bg Ви благодари за отделеното време.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *