Разликата между видеокартите Quadro и GeForce

Когато разглеждате техническите характеристики на компютри, може би ви е впечатлило, че видеокартите на Nvidia понякога са обозначени като Quadro, а по-често — като GeForce. Напълно естествено, ако не знаете разликата между двете продуктови линии: тя е едновременно незначителна, но и съществена.

Незначителната разлика

На пръв поглед всички, които се интересуват от хардуер, се съгласяват, че в техническо отношение видеокартите Quadro и GeForce са почти идентични. Често моделите от едно и също поколение използват еднакви процесори и компоненти — теоретично те би трябвало да са неразличими помежду си.

Това се потвърждава и от обстоятелството, че някои ентусиасти със завидни инженерни умения и предварителна подготовка могат да превърнат GeForce в Quadro, и обратно. Постигат го, като разместват и свързват по различен начин транзисторите, а след това използват съответните драйвери.

Не го правете у дома
По никакъв начин не желаем да насърчаваме такива „самоделни инициативи“, понеже рискувате сериозни повреди по електрониката и дори съществува опасност за здравето и живота при експлоатация на несертифицирани устройства. В най-безобидния сценарий губите гаранцията на техниката си.

Съществената разлика

С една дума — цената.

С още една дума — предназначението!

Картите GeForce са насочени за частни потребители. Задачата им е да осигуряват по-висококачествено 2D и 3D видео с висока резолюция — нещо, което не е по силите на графичното ядро в централните процесори.

Също така Nvidia GeForce (или конкурентните решения Radeon на AMD) са задължителни в компютърната конфигурация на геймърите. Независимо дали говорим за настолни компютри или за лаптопи.

Поддръжката на конкретни игри
Игроманите знаят, че всеки път, когато излезе нова първокласна (AAA) игра, Nvidia вече са готови със специални драйвери за нея. Те са писани съвместно с разработчиците на конкретното заглавие и с тяхна помощ извличате максимума от графиката и се потопявате по-дълбоко във виртуалния свят.

От друга страна, Quadro са предназначени за професионалистите. И по-точно за хора, които се занимават с програми за архитектура и друго проектиране, гейм дизайнери, рекламни специалисти, видеомонтажисти и др.

В ред на тези мисли не е трудно да се досетим, че драйверите за Quadro за много по-различни от тези за GeForce, понеже не са оптимизирани за възпроизвеждане на крайни продукти, а за създаването на такива продукти. Те са идеални и за работа с тясно специализирани програми.

Кои са тези програми
Сред поддържания софтуер се нареждат: 3DS Max, Cinema 4D, Maya и Softimage. Всяка периодично добавяна тяхна функция се поддържа от редовно актуализираните драйвери.

Статията ни можеше да приключи на това място. Но…

Наясно сме, че изписаното на по-горните редове може да поощри читателите да скочат на прибързани заключения. Всъщност много потребители така или иначе го правят, ако съдим по коментарите в дискусионните форуми и някои не толкова задълбочени публикации в интернет, особено чуждоезичните.

Донякъде е нормално да си кажем: „Nvidia продава две линии видеокарти, които използват практически едни и същи компоненти. Едните обаче са значително по-скъпи от другите, следователно компанията дере кожи без основание, заради което заслужава нашето презрение или поне недоволството ни.“

Има какво да се отговори на такъв коментар:

От една страна, той има основания. Това, че не е лишен от логика обаче, не го прави непременно верен.

Има и други гледни точки, в които Nvidia не изглежда толкова черна – те също са логични, а ни разкриват различна картина.

Новите Quadro са сертифицирани за VR, като са предназначени за създатели на виртуална реалност, включително в областта на медицината.

Кой печели всъщност и кой „губи“?

1. Със сигурност печелим ние. Под „ние“ разбираме всеки, който не се нуждае от видеокарти Quadro за работата си, а използва компютри за обикновени документи, таблици, филми и игри.

Просто GeForce са по-евтините! И имаме повод единствено и само да се радваме на по-достъпния от двата продукта.

2. Разликата в цената я плащат бизнесите, които имат потребност от конфигурации с Quadro. Логиката тук е, че специалистите, разчитащи на тези графични карти, ще си „избият парите“ чрез комерсиалната си дейност!

И в огромното мнозинство от случаите се получава именно така. Архитектите печелят от проектите си. Също — създателите на игри за компютри и конзоли, дизайнерите на 3D сцени за мултимедия… изобщо всички.

Те също печелят. В буквален и преносен смисъл.

3. Печели и Nvidia. Това е нормално и тази печалба е необходима.

Компанията трябва да инвестира и в бъдещите си продукти, като плаща заплати на инженерите, проектиращи следващите модели;

успоредно с това развива и производствената си инфраструктура;

също така трябва да плаща и заплатите на програмистите, които пишат драйверите — както специалните за всяка хитова, така и за новите функции в програмите, възползващи се от Quadro.

Списъкът с разходите за поддръжката на видеокартите не е изчерпателен.

Обобщено,

ако комерсиалните професионалисти не плащаха „добавената стойност“ на Quadro и тази линия видеокарти не съществуваше, разходите, част от които изброихме по-горе, щяха да се поемат от нас, частните потребители. В такъв случай моделите за филми и игри щяха да са значително по-скъпи, направо лукс.

Quadro не са за всеки. И хардуерът, и драйверите им носят удобства и приходи само за хората, които изкарват прехраната си и живеят, за да творят. Цената им е по-висока, понеже включва дългосрочната поддръжка чрез специализирани драйвери и разработката на следващия хардуер. Ето защо ще завършим със поговорката, че стойността на един продукт не се формира само сбора на отделните му компоненти.

Loading Facebook Comments ...