Когато разглеждате техническите характеристики на компютри, може би ви е впечатлило, че видеокартите на Nvidia понякога са обозначени като Quadro, а по-често — като GeForce. Напълно естествено, ако не знаете разликата между двете продуктови линии: тя е едновременно незначителна, но и съществена.
Незначителната разлика
На пръв поглед всички, които се интересуват от хардуер, се съгласяват, че в техническо отношение видеокартите Quadro и GeForce са почти идентични. Често моделите от едно и също поколение използват еднакви процесори и компоненти — теоретично те би трябвало да са неразличими помежду си.
Това се потвърждава и от обстоятелството, че някои ентусиасти със завидни инженерни умения и предварителна подготовка могат да превърнат GeForce в Quadro, и обратно. Постигат го, като разместват и свързват по различен начин транзисторите, а след това използват съответните драйвери.
[panel style=“panel-danger“]
[panel-header]
Не го правете у дома
[/panel-header]
[panel-content]По никакъв начин не желаем да насърчаваме такива „самоделни инициативи“, понеже рискувате сериозни повреди по електрониката и дори съществува опасност за здравето и живота при експлоатация на несертифицирани устройства. В най-безобидния сценарий губите гаранцията на техниката си.
[/panel-content]
[/panel]
Съществената разлика
С една дума — цената.
С още една дума — предназначението!
Картите GeForce са насочени за частни потребители. Задачата им е да осигуряват по-висококачествено 2D и 3D видео с висока резолюция — нещо, което не е по силите на графичното ядро в централните процесори.
Също така Nvidia GeForce (или конкурентните решения Radeon на AMD) са задължителни в компютърната конфигурация на геймърите. Независимо дали говорим за настолни компютри или за лаптопи.
[panel style=“panel-info“]
[panel-header]
Поддръжката на конкретни игри
[/panel-header]
[panel-content]
Игроманите знаят, че всеки път, когато излезе нова първокласна (AAA) игра, Nvidia вече са готови със специални драйвери за нея. Те са писани съвместно с разработчиците на конкретното заглавие и с тяхна помощ извличате максимума от графиката и се потопявате по-дълбоко във виртуалния свят.
[/panel-content]
[/panel]
От друга страна, Quadro са предназначени за професионалистите. И по-точно за хора, които се занимават с програми за архитектура и друго проектиране, гейм дизайнери, рекламни специалисти, видеомонтажисти и др.
В ред на тези мисли не е трудно да се досетим, че драйверите за Quadro за много по-различни от тези за GeForce, понеже не са оптимизирани за възпроизвеждане на крайни продукти, а за създаването на такива продукти. Те са идеални и за работа с тясно специализирани програми.
[panel style=“panel-info“]
[panel-header]
Кои са тези програми
[/panel-header]
[panel-content]
Сред поддържания софтуер се нареждат: 3DS Max, Cinema 4D, Maya и Softimage. Всяка периодично добавяна тяхна функция се поддържа от редовно актуализираните драйвери.[/panel-content]
[/panel]
Статията ни можеше да приключи на това място. Но…
Наясно сме, че изписаното на по-горните редове може да поощри читателите да скочат на прибързани заключения. Всъщност много потребители така или иначе го правят, ако съдим по коментарите в дискусионните форуми и някои не толкова задълбочени публикации в интернет, особено чуждоезичните.
Донякъде е нормално да си кажем: „Nvidia продава две линии видеокарти, които използват практически едни и същи компоненти. Едните обаче са значително по-скъпи от другите, следователно компанията дере кожи без основание, заради което заслужава нашето презрение или поне недоволството ни.“
Има какво да се отговори на такъв коментар:
● От една страна, той има основания. Това, че не е лишен от логика обаче, не го прави непременно верен.
● Има и други гледни точки, в които Nvidia не изглежда толкова черна – те също са логични, а ни разкриват различна картина.
Новите Quadro са сертифицирани за VR, като са предназначени за създатели на виртуална реалност, включително в областта на медицината.
Кой печели всъщност и кой „губи“?
1. Със сигурност печелим ние. Под „ние“ разбираме всеки, който не се нуждае от видеокарти Quadro за работата си, а използва компютри за обикновени документи, таблици, филми и игри.
Просто GeForce са по-евтините! И имаме повод единствено и само да се радваме на по-достъпния от двата продукта.
2. Разликата в цената я плащат бизнесите, които имат потребност от конфигурации с Quadro. Логиката тук е, че специалистите, разчитащи на тези графични карти, ще си „избият парите“ чрез комерсиалната си дейност!
И в огромното мнозинство от случаите се получава именно така. Архитектите печелят от проектите си. Също — създателите на игри за компютри и конзоли, дизайнерите на 3D сцени за мултимедия… изобщо всички.
Те също печелят. В буквален и преносен смисъл.
3. Печели и Nvidia. Това е нормално и тази печалба е необходима.
● Компанията трябва да инвестира и в бъдещите си продукти, като плаща заплати на инженерите, проектиращи следващите модели;
● успоредно с това развива и производствената си инфраструктура;
● също така трябва да плаща и заплатите на програмистите, които пишат драйверите — както специалните за всяка хитова, така и за новите функции в програмите, възползващи се от Quadro.
Списъкът с разходите за поддръжката на видеокартите не е изчерпателен.
Обобщено,
ако комерсиалните професионалисти не плащаха „добавената стойност“ на Quadro и тази линия видеокарти не съществуваше, разходите, част от които изброихме по-горе, щяха да се поемат от нас, частните потребители. В такъв случай моделите за филми и игри щяха да са значително по-скъпи, направо лукс.
Quadro не са за всеки. И хардуерът, и драйверите им носят удобства и приходи само за хората, които изкарват прехраната си и живеят, за да творят. Цената им е по-висока, понеже включва дългосрочната поддръжка чрез специализирани драйвери и разработката на следващия хардуер. Ето защо ще завършим със поговорката, че стойността на един продукт не се формира само сбора на отделните му компоненти.
- Коментари