Виртуалната реалност – вече на една ръка разстояние

0729615

Ако трябва да посочим най-голямата и интригуваща технологична новост за 2016, без колебание това ще е съживеният интерес към така наречената виртуална реалност. Макар че около нея се шуми изключително много напоследък, малко хора знаят, че това далеч не е първият опит за VR революция. През 90-те редица големи компании (като SEGA например) се опитаха да наложат подобни продукти – опит, който завърши с грандиозен провал, тъй очевидно светът не беше готов за толкова сериозен скок в бъдещето. Сега обаче ситуацията на пазара, а и на цялата технологична индустрия е съвършено различна. На фона на общата стагнация на РС пазара и бързо стопяващото се пространство за иновации в доскоро радващия се на стабилен ръст мобилен сегмент, редица водещи технологични компании разглеждат виртуалната реалност като светъл лъч надежда, който да доведе до сериозно раздвижване сектора. Какви са причините за това и какво представлява тази нова (но всъщност добре забравена) технология? Кои са ключовите VR продукти, налични на пазара в момента, и какво можем да очакваме в най-близко бъдеще. На тези и още няколко интересни въпроси ще се опитаме да ви отговорим днес.


ЩО Е ТО ВИРТУАЛНА РЕАЛНОСТ?

 

SM-R322NZWABGL-340308-0
Накратко – супер реалистична симулация на заобикалящата ни действителност, генерирана изцяло в 3D от някакъв вид компютърно устройство. Доскоро тази концепция присъстваше най-вече в произведенията на жанра научна фантастика, а основната причина за това беше тривиална: на масовите компютри не им достигаше изчислителна мощ, за да реализират достатъчно убедителна, „жива“ симулация. Именно това беше основната причина за неуспеха на първата вълна VR продукти, появили се, както казахме, в началото на 90-те години на миналия век – те просто изглеждаха твърде неугледно, а илюзията, която създаваха, беше крайно неубедителна. Да не говорим, че цените, на които се предлагаха, им отреждаха в най-добрия случай роля на нишов продукт, достъпен за малцина потребители с много дълбоки джобове. Въпреки това още тогава виртуалната реалност загатваше за огромния си развлекателен (но не само!) потенциал, демонстриран в култови, но, уви, напълно фантастични за времето си филми като The Lawnmower Man, Star Trek и Minority Report.

 

gear-vr-virtual-reality-samsung
Днес, двайсетина години по-късно, не само технологиите, но и потребителите явно са готови за следващата голяма стъпка напред и в резултат буквално за една нощ виртуалната реалност придоби съвсем материални измерения и се превърна от теоретична концепция в масов продукт.
В серия продукти всъщност, всеки от които предлага своя интерпретация по темата, но като цяло се стреми към една основна, обща цел: създаване на колкото може по-реалистична, триизмерна, 360-градусова симулация на заобикалящия ни свят с компютърни средства.
МАЛКО ТЕРМИНОЛОГИЯ

 

_83578385_f1ecf212-240e-46d2-95a7-633b7131892e
Като всяка нова технология и виртуалната реалност идва със свой собствен специфичен жаргон. Част от термините, с които борави тя, разбира се, са добре познати от други технологични сфери, но в средата на VR продуктите имат малко по-различно значение и смисъл. Това изисква малко пояснения – в противен случай рискувате да се объркате, особено ако не следите изкъсо непрекъснато растящото количество най-разнообразни VR продукти.

  • Резолюция (разделителна способност) – да, VR технологията използва дисплеи за визуализация на съдържание, но поради различието в принципите, по които става това, този термин има малко по-друго значение, отколкото при традиционните тв екрани или компютърни монитори. Някои виртуални шлемове или очила например разчитат само на един дисплей за реализиране на VR симулацията. Повечето VR адаптери за мобилни телефони – продукти като VR Shinecon, Xmart VR Cardboard V2 или Samsung SM-R322N Galaxy Gear VR например, които ще разгледаме по-детайлно след малко, разчитат на комбинация от смартфон (по-точно неговия дисплей) и специален софтуер. Той разделя екрана на две и създава реалистична 3D виртуална илюзия, използвайки някои особености на човешкото зрение. В този случай резолюцията на дисплея (логично) е една, но VR приложението я редуцира наполовина, тъй като я разделя на две равни части. По-съвършените VR шлемове от висок клас (като HTV Vive например) разполагат с два високорезолюционни дисплея за всяко око. В този случай резолюцията респективно е два пъти по-висока, тъй като симулацията се реализира от едновременната работа и на двата екрана. Разбира се, колкото по-висока е разделителната способност на съответното устройство, толкова по-реалистична и убедителна е илюзията, която то създава.
  • Зрителен ъгъл – това също е важен показател, влияещ пряко върху реалистичността на виртуалното преживяване. Човешкото зрение покрива около 180-градусов зрителен ъгъл, т.е. вашите очи могат да възприемат случващото се в радиус от 180 градуса непосредствено пред вас, без да премествате главата си. Колкото по-плътно се покрива зрителният ъгъл на съответния VR продукт с естествения зрителен ъгъл, толкова по-убедително и впечатляващо е виртуалното преживяване. С това на ум имайте предвид, че дори най-съвършените VR очила/шлемове от първо поколение ще предлагат зрителен ъгъл от около 100-110 градуса.
  • Честота на опресняване – всеки запален почитател на електронните забавления ще ви каже, че за постигането на максимално високо качество на игрално преживяване е необходимо играта да върви с поне 60 кадъра в секунда или повече. Причината за това е свързана с честотата на опресняване, използвана от масовите в момента LCD дисплеи. Тя е фиксирана на 60 Hz и ако липсва синхронизация между нея и скоростта на играта, това води до влошаване на визуалното преживяване – видими накъсвания на картината, графични дефекти и други. Виртуалната реалност обаче вдига допълнително летвата в това отношение и за реализирането на максимално убедителна, реалистична илюзия изисква между 90 и 120 кадъра в секунда. Нищо чудно, че производителите на хардуер са толкова въодушевени от VR технологиите – представете си колко допълнителна изчислителна мощ под формата на супербързи процесори и графични чипове ще е нужна, за да се осигури подобна скорост при резолюции от типа на Full HD или по-високи.

КАК ДА СЕ ПОТОПИТЕ ВЪВ ВИРТУАЛНАТА РЕАЛНОСТ ОЩЕ ДНЕС?

 

The-Controversy-Of-Virtual-Reality
Макар че повечето VR продукти от висок клас като HTC Vive тепърва предстоят да се появят официално на пазара, днес можете да намерите редица алтернативи, които, освен че са вече налични, са и доста по-евтини. Вероятно най-интересните са така наречените очила за виртуална реалност, които не разполагат със собствен вграден екран. Вместо това те разчитат на съвместим смартфон, който в комбинация с очилата и специален софтуер може да ви предложи различен вид VR преживяване. В момента основно става дума за два типа подобни развлечения – пасивни, т.е. видео, клипове и други симулации, отреждащи ви роля единствено на наблюдател, и активни – игри.
Google, които бяха едни от пионерите във VR технологиите например, отскоро предлагат опция за публикуване и гледане на 360-градусови клипове в популярната си услуга за видео споделяне YouTube.
Ето няколко продукта, с чиято помощ можете да гледате VR съдържание още днес.

 

VR очила Xmart VR Cardboard V2

 

61ntJ4+ltqL._SX522_
Възможно най-простият и достъпен метод, с който можете да изпробвате уникалните VR възможности на смартфона си. Продуктът представлява очила от обикновен картон със специални биконвексни лещи, в които можете да поставите телефон с диагонал на екрана от 4 до 6 инча. Разбира се, за да получите реалистична VR илюзия, ще са ви нужни още VR съдържание (клип, филм, игра), както и специален софтуер за възпроизвеждането му.

VR очила Shinecon 3D VR

 

vrshinecon-1
Доста по-съвършена алтернатива на виртуални очила. Съвместими с телефони с диагонал на екрана от 3.5 до 6 инча и екипирани със специални осемслойни лещи за по-реалистично преживяване, плюс опция за дистанционен контрол през Bluetooth.

 

VR очила Samsung SM-R322N Galaxy Gear

 

0006302389854
VR очила от висок клас, екипирани със сензор за близост, жироскоп и акселерометър. Разработени специално за използване с телефони на Samsung от най-ново поколение – Galaxy Note 5, S6 edge+, S6,  S6 edge, S7, S7 edge.

VR очила HTC Vive

 

htc-vive-gamescom-featured
Ако искате да се насладите на виртуалната реалност в пълната й прелест, ще ви е нужен „истински“ VR шлем – продукт от ранга на Vive. Той е съвместна разработка на HTC и Valve. За да работи, той трябва да е свързан към мощен мобилен или настолен компютър. Nvidia фиксират следните минимални изисквания, за да може едно РС да носи официалният стикер на компанията VR Ready: наличие на поне двa UЅВ 3.0 пopтa, пpoцecop oт paнгa нa Іntеl Соrе і5-4590 (или пo-бъpз), графичен адаптер от ранга на GeForce GTX 970 или 980, минимyм 8GВ oпepaтивнa пaмeт, НDМІ 1.3 видeo изxoд, oпepaциoннa cиcтeмa Wіndоwѕ 7 ЅР1 или пo-нoвa и paзбиpa ce – шлeм зa виpтyaлнa peaлнocт.
За сметка на това HTC Vive предлага впечатляващ набор от характеристики: два висококачествени OLED дисплея с обща разделителна способност 2160 x 1200 пиксела, 110-градусов зрителен ъгъл, 90 херца честота на опресняване, два безжични контролера за управление и комбинирани възможности за виртуална и добавена реалност. Поддръжката от страна на Valve, собственик на един от най големите онлайн магазини за дигитално разпространение на игри и софтуер – Steam, е гаранция за солидно количество VR развлекателно съдържание. Нещо повече, в Steam ще намерите не само солидна секция с VR заглавия, но и полезни програми като например Virtual Desktop, която ви предлага пълнофункционално работно пространство във виртуална среда.

Разбира се всички тези продукти можете да закупите лесно и бързо от нашият онлайн магазин, както и да ги изпробвате на живо в някои от представителите ни шоурумове в София и Варна.

Loading Facebook Comments ...