Какво ни казват геймърските проблеми с Google Stadia и Nvidia GeForce Now?

Преди месец Nvidia стартираха официално облачната геймърска услуга GeForce Now. Тя позволява да пускате игри, които вече сте закупили например от Steam, без да имате непременно мощен настолен компютър или лаптоп. Достатъчно е да имате бърза връзка (поне 15 MBbs) към сървърите на компанията, които се занимават със сложните изчисления и осигуряват готовите картина и звук.

Как ви се струва възможността да играете дори най-модерните заглавия на обикновен Android-базиран смартфон? — Звучи като сбъдната мечта за пътуващите геймъри. Поне на теория…

През 2019-а подобна стрийминг услуга, наречена Stadia, беше предоставена и от друг технологичен гигант — Google. Между двете облачни платформи има не само идейно сходство. Те споделят и почти катастрофалната съдба, че в рамките на само един месец след премиерата им за тях се говори като за „(не)пълен провал“!

Но какъв е проблемът с „гейминга на бъдещето“,

както беше рекламиран, преди да рухнат теориите и илюзиите?

Тук започват разликите между двете вездесъщи компании. Google Stadia беше определена подигравателно като „бета версия“, защото единственото гръмко заглавие в нейния каталог беше Doom. От друга страна, GeForce Now започна с впечатляващо пълен каталог, който само за един месец ужасно обедня.

Първите значими геймърски студия и разпространители, които премахнаха игри от GeForce Now, бяха Activision Blizzard и Bethesda. Техните хитове са определяни като „култови“ от игроманите. Междувременно се оказа, че Nvidia дори са разпространявали игрите без изричното позволение на създателите.

И ако има нещо по-лошо от евентуални съдебни дела заради това своеволие, тези дни към големите имена, прекратяващи отношенията си с GeForce Now, се нареди и 2K Games. В техния каталог попадат мегахитове, като Civilization, Mafia, X-Com и Bioshock. За да е пълна драмата, вече се носят упорити слухове, че Ubisoft също ще последват този пример, а списъкът с техните популярни игри не е за изпускане.

Лицензите ли са единственият проблем?

На пръв поглед изглежда точно така. Google Stadia има затруднения в лицензирането на повече хитове. GeForce Now пък има много хитове, които губи заради неуредени лицензи.

Нещата обаче могат да се окажат много по-дълбоки. Nvidia опитват да задържат големите разпространители на игри, но не им се получава. На какво може да се дължи това?

Ето няколко възможности, които са предположения, тъй като няма как да сме 100% сигурни какво точно се случва зад кулисите при преговорите между компаниите:

• Както Google Stadia, така и GeForce Now имат проблем с доставянето на услугите си в определени части на планетата. Важи с особена сила за Източна Европа, като липсата на покритие засяга и България. Но ако това е проблем повече за самите стрийминг услуги, какво е значението за създателите и дистрибуторите на игри?

• Представете си, че сте любител на игрите, но нямате геймърски компютър или лаптоп. Купувате игра за 60 или дори за 100 евро от Steam с намерението да я играете в GeForce NOW, за което не ви трябва мощна машина. Но играта изведнъж изчезва от списъка — платили сте я, а не можете да я играете!

Кого бихте обвинили: Nvidia, 2K Games, UbiSoft…?

И бихте ли направили повторно такава грешка? — Най-вероятно не. Ето защо оттеглянето дори само на едно голямо геймърско име в тези претенциозни среди предизвиква лавинообразен ефект. Ефектът на доминото, при който компания след компания след компания се отдръпва от „стрийминг гейминга на бъдещето“.

• Има обаче и още поне една важна подробност, която често се подценява от анализаторите. Значителна част от съвременните игри изискват постоянна връзка с интернет. Една от причините е, че разработчиците на игри събират информация от начина, по който геймърите играят, както и какво им харесва най-много в съдържанието.

Благодарение на тази събрана информация, която не биха могли да получат през стрийминг услуги като Stadia и GeForce Now, те могат да подберат DLC (допълнителни платени или безплатни добавки) и най-уместните насоки в създаването на следващите серии. Колкото и пари да получат от Nvidia или Google за лицензите, те няма да покрият загубите им от DLC съдържание и нови издания на игрите, които не се харесват от публиката.

Да се върнем на главния въпрос: Какво ни казва всичко това?

„Бъдещето на гейминга“, както преждевременно нарекоха стрийминг услугите за геймъри, определено са подранили. За това няма нужда от доказателства. Проблемите на двете най-големи облачни платформи са достатъчно свидетелство.

И затрудненията не се изчерпват само с лицензите и парите, свързани с тях. Разработчиците и дистрибуторите на игри не искат само технологичните гиганти да разполагат с информацията, която може да се извлече от геймърите. Те искат непосредствена връзка с тези, които ще купуват игрите им, за което не можем да ги обвиняваме.

Със сигурност Google и Nvidia няма да се предадат без бой. Ще се търси компромис, който да е в интереса на всички страни. Ardes.bg сме готови за всеки развой на събитията. Предлагаме лаптопи и смартфони за стрийминг на геймърски заглавия от облака. Разполагаме и с най-добрите компютри, способни сами да се справят с изчисленията за модерните игри.

Loading Facebook Comments ...