Защо гейминг платформата Google Stadia е по-скоро разочароваща

Google обяви стрийминг платформа за електронни игри на име Stadia, като с това сложи край на спекулациите дали ще навлезе с гръм и трясък в света на гейминга. Оказва се, че действително има такива намерения, но засега те изглеждат скромни и трудно покриват дори най-занижените очаквания. Публиката като цяло тръпнеше за революция, но отзвукът досега показва или загатва за охладен ентусиазъм или направо за разочарование.

Как работи Stadia? — Накратко: от „облака“. Свързвате настолен компютър, лаптоп или смарт телевизор към услугата. Това е всичко. Игрите се зареждат от интернет и качеството на графиката ще зависи от скоростта на връзката ви към мрежата.

Единственият друг хардуер, от който ще имате нужда,

е специален контролер — геймпад, изумително наподобяващ този на конзолата Xbox, само че със съмнителна ергономия. Рекламите в общи линии обръщат внимание на обстоятелството, че с тази платформа нямаме нужда от геймърските машини на Microsoft и Sony, нито от РС с мощна  графична карта.

Особено активни в отразяването на събитието са редакторите на авторитетното издание The Verge. От няколко дни насам канят експерти да изкажат мненията си и на този етап няма нито един специалист, който да прелива от ентусиазъм. Даже напротив.

Мненията им могат да се обобщят в следните точки:

• Анонсът на Stadia повдига повече въпроси, отколкото ни носи отговори. Макар платформата вече е да е „разбулена“, тя си остава „обгърната в неясноти“;

• Не е ясно какви игри ще са налични. Единственото хитово заглавие засега е Doom Eternal;

• Преобладава убеждението, че Google не правят никаква революция, а опитват да бетонират статуквото. Има се предвид, че затвърждават позициите на YouTube като място за гейм стрийминг и своеобразен конкурент на Amazon Twitch;

• С оглед на горното, Google за сетен път показвали, че са по-добри в конкурирането, отколкото в партньорството. А гейм индустрията изисква преди всичко известни партньорства или асоциации, даже и измежду конкуренти.

• Ако не се стигне до сътрудничество, отново се повдига въпросът: какви игри ще са налични за Stadia и кой ще ги създава? Все пак много компании, разработващи най-добрите игри, са собственост на Micorsoft, Sony, Warner Bros. и прочие, или пък в дългогодишни тесни отношения с тях. Те дали ще искат да са приятели на Google?

Не се мина и без (почти) подигравателни коментари

Някои от шегите не са злобливи и залагат на остроумна игра на думи, засягаща самото име. Типичен пример е Ед Бун, който е истинска легенда в геймърската индустрия. Създател е на култовите поредици Mortal Kombat и Injustice. Ето какво сподели той пред близо половин милион от последователите си в Twitter:

Стрийминг + Стадион + Арт постижение = Stadia
Така ли се е получило името? Тогава какво да кажем за Wii?

В специализираните медии обаче са далеч по-саркастични. Макар и поддържащи добрия тон, The Verge си позволиха да отбележат в цветен акцент: We see YouTube as a thing adjacent to gaming, Google sees gaming as a thing adjacent to YouTube (Ние гледаме на YouTube като на придатък към гейминга, а Google гледа на гейминга като на придатък към YouTube.)

Пак там ще намерите и статия със заглавие, в което Stadia се определя като „бета версия на гейминга на бъдещето“. Игроманите са добре осведомени, че тъй наречените бета версии представляват незавършени продукти с още неизчистени дефекти. С други думи — нещо, което все още не си заслужава парите. Но дори това бледнее пред становището срещано тук-там, че Stadia е „най-скъпата реклама на браузъра Chrome“.

Ако се съди по медийния отзвук, за добро или лошо, игровите конзоли на Microsoft, Sony и Nintendo, както и геймърските компютри със сериозни видеокарти, далеч не са застрашени от изчезване. Поне до истинската революция в гейминга. Безразлично дали ще е дело на Google или друг гигант. И независимо дали някога изобщо ще дойде.