Кой са най-популярните марки мобилни телефони в България?

Популярността може да се измерва с различни критерии. А резултатите няма да бъдат еднакви — ще зависят от данните в анализа. Ето защо много често виждаме, че официално обявените „доставени“ бройки на даден продукт са повече от „реално продадените“. Досещаме се защо производителите залагат на първото — то е по-впечатляващо и обслужва рекламните цели.

Ако се запитаме кои са най-популярните марки смартфони в нашата страна, бихме могли да се доверим на сведения от авторитетни вносители. Или с тези на търговските вериги и мобилните оператори. Но един пазарен дял може с приблизителна точност да се засече и с данните от търсенията на самите потребители. Все пак популярността се измерва и с оглед на това, в каква степен хората са чували за даден бранд и се вълнуват от него.

Чудесни за този подход са архивите на StatCounter — една от най-големите статистически компании в света. Тя обслужва милиони сайтове, ежедневно индексира десетки милиарди посещения и обхваща представителна извадка от населението на всяка страна. Не можем да разберем кой смартфон е най-продаван, но пък се ориентираме за редица други обстоятелства.

Ето статистиката за България, включваща периода от февруари 2018 г. до февруари 2019 г.:

Текущият месец март все още не е приключил, затова е изваден от сметките.

Какво ни казват тези числа?

На първо място като производител на техника в този сегмент е Samsung. През изминалата година южнокорейската компания е привлякла интереса на над 35% (над една трета) от българите. Ситуацията не е съществено, а само процентно различна и в останалите части на Европа.

Като цяло това е валидно и в световен мащаб, тъй като там, по данни на IDC, Gartner и други агенции, Samsung все така доминира този пазар. Делът се свива периодично, но продължава да се държи средно над 20% и не се очакват резки промени в обозримо бъдеще.

На второ място по популярност е Huawei. Китайският бранд измести Apple от глобалното второ място, така че и тук българските потребители се оказват напълно ориентирани в обстановката. Аналогии могат да се правят дори в процентно отношение спрямо първото място.

В случай че сме наясно със световната класация (вижте илюстрацията долу), едва ли ще се изненадаме, че Apple са на трето място и у нас. Може да се отбележи обаче, че сред българите популярността е почти двойно по-слаба (14.6%) спрямо тази на Huawei (23.7%). А по света Apple до миналата година държаха пазарен дял от 12.1%, докато Huawei ги водеха съвсем малко с техните 15.8%.

Статистиката за света на базата на доставки, а не на реални продажби:

Извън челната тройка виждаме разминавания

Ако първите три места показват, че практически няма разлика между популярните марки по света и тези в България, от четвъртото място нататък започват някои изненади. Например сред нашенци Lenovo се радва на сравнително по-висока популярност, а Xiaomi е чак на пето място. Средно за планетата, умните телефони на Xiaomi са на 4-та позиция, а пък тези на Lenovo даже не са във водещата петорка.

На българите, ако се вярва на данните, името Oppo, присъстващо в глобалния чарт, не им говори почти нищо. За сметка на това Nokia успява да се радва на статистически забележим интерес, който определено е локален и не отразява световни тенденции.

Абсолютно без изненади е, че LG, HTC, Sony и други са засечени и отчетени като търсения, но процентите им далеч по-скромни. Може да се предполага, че тези брандове са популярни сред потребители, които вече използват техни устройства. Друг вариант е решенията да са интересни за нишова, но вярна публика.

[notification type=“alert-info“ close=“false“ ]Ardes.bg е доверен партньор на водещите производители на смартфони. Техните актуални модели са част от нашия богат продуктов каталог.[/notification]

Loading Facebook Comments ...