Ултрашироките монитори и бъдещето на гейминга? – Въпрос с много неизвестни

Наскоро изданието PCGamesN публикува интервю с представител на Samsung. От него се разбира, че южнокорейската компания преговаря с Microsoft, като дори „настоява“ игровата конзола Xbox Series X да поддържа ултрашироки дисплеи. Особеното при тези екрани е, че те са със съотношение на страните 21:9 (или по-голямо), докато стандартните модели понастоящем залагат на 16:9.

Актуалните конзоли — PS4 Pro и Xbox One — могат да изобразяват картина с 4К резолюция, но само във формат 16:9. Ако геймърите имат ултраширок монитор, няма проблем да играят, но разширената площ на екрана се изобразява с неприятни вертикални черни ленти. Те дразнят и компанията Samsung, която произвежда такива монитори, затова е „настояването“ недостатъкът да бъде отстранен.

Може ли това да намери решение?

Samsung са на мнение, че Microsoft имат опит с компютърните системи, които използват ултрашироки монитори, така че просто трябва да пренесат тази опитност и при конзолните игри. Това е донякъде валиден аргумент, коментират наблюдатели на историята, но не се взимат предвид редица подробности. А те напълно променят облика на ситуацията.

Да видим някои детайли и възможните затруднения:

• Конзолите са предназначени предимно за телевизори, а не за монитори. По принцип има и телевизори със съотношение 21:9, но те са голяма рядкост. Това повдига въпроса: оправдана ли е инвестицията във функция на конзолите, която практически ще намери приложение в извънредно редки случаи?

• Мониторите се използват с конзоли при турнирите по киберспортове. Важното уточнение обаче е, че там мониторите са предпочитани заради по-високата скорост на опресняване на картината (поне 144Hz). Ултрашироките модели няма да станат стандарт на такива турнири, тъй като състезателите ще бъдат принудени да се съревновават на устройства, различни от онези, на които са тренирали.

• Дори Xbox Series X да поддържа ултрашироки монитори, използването на тази функция ще зависи и от разработчиците на игри. Някои жанрове не са подходящи за мащаб 21:9, особено при мрежова игра, защото играчът и неговият противник трябва да виждат едно и също. Например при биткаджийските игри като Mortal Kombat единият играч ще има предимство, ако вижда повече от бойната арена.

Samsung имат и супер-ултраширок монитор за гейминг. Неговото съотношение на страните е панорамното 32:9.

Възможните решения

Алтернативен вариант е картината при ултрашироките монитори да е същата като тази при модели с формат 16:9, но да бъде изкуствено разтеглена по хоризонталата или части от нея да бъдат изрязани. Това би довело до грозновати крайни резултати, каквито са презираните от Samsung вертикални черни ленти, а в случая с изрязването би се изгубила част от изобразяваната сцена. При игрите това може да бъде решаващо за неуспеха на мисиите.

Ултрашироките монитори са подходящи за някои жанрове игри и са предпочитани от игроманите, които използват геймърски компютри, а не конзоли. Същите дисплеи станаха и любими на някои офиси, тъй като позволяват едновременното възпроизвеждане на сигнал от до 4 източника. Екранът се разделя на четири виртуални панела, всеки с Full HD резолюция. Те просто осигуряват порече работна площ и много се харесват от архитекти, фотографи и видео монтажисти.

Каквото и да се случи при преговорите между Samsung и Microsoft, то едва ли ще промени сериозно вече установените предпочитания на геймърите. Конзолните играчи ще залагат на телевизори, а компютърните — на монитори с различни съотношения на страните. Продуктите, предлагани от Ardes.bg, покриват всяко от тези очаквания.

Loading Facebook Comments ...